Det personliga är politiskt

”Jag skulle vilja skrifva en hel lifshistoria för dig, men om man tänker på sin egen, då har man alla arbetares historia på en gång.” Hjalmar Wång

Ursäkter och åter ursäkter…

Det här inlägget tar upp två viktiga frågor och hur de hänger samman. Inlägget är baserat på erfarenheter i mitt extrajobb (där jag har gott om tid att tänka):

1. Definitionen infrån och utifrån av den politiska arbetarklassen.

2. Metoder som existerar i kultur för att separera oss arbetare från varandra, från att förstå våra liv och göra något åt sakernas tillstånd.

Jag har en osäker anställning, och jag och alla mina vänner i samma ålder har liv som kan beskrivas efter följande planritning: våra liv består av ett ”skitjobb” som försörjer oss. Lönen kan grovt sett vara 50-150 kronor, tydliga stadgar och hälsovård kring arbetet saknas och ofta är arbetsvillkoren utslitande och ensidiga. Vi har också en eller ett par intressen – samt en stor plan för våra liv. Denna plan går oftast ut på en längre utbildning, en konstnärlig karriär eller kändisskap. Våra arbetsplatser är fullständigt avpolitiserade, ofta råder där inte minsta ifrågasättande av ledningen samtidigt som vi inte är ett dugg om lojal mot chefen utan bara vill ha ut vår lön – det är ju trots allt bara ett extraknäck. Mina apolitiska vänner ägnar tiden åt att träffa vänner, fika och göra roliga saker tillsammans, samt fila på sin stora dröm. Vi som är vänsterpolitiska ägnar oss ofta också åt vårt stora mål – revolutionen. Men vi glömmer lätt våra egna liv, det som inte bara finns i våra huvuden utan också t.ex. på våra bankkonton. Vissa vänsterradikala ägnar sig inte alls åt klasskamp. Bara ibland ägnar vi oss verkligen åt politisk verksamhet med tydliga delmål i sikte.

Resultatet av denna alla påtvingade mall är förvirring. När jag är på jobbet möter jag människor som på en och samma gång är ambitiösa, framtidstroende, deprimerade, maskande och bittra. Ibland är dom t.o.m. liberaler också. Dom funderar tydligen knappast alls på att dom presenterar en fasad för sin arbetsgivare och en helt annan mot sina arbetskamrater, att dom stjäl så fort någon vänder ryggen till. Dom gör motstånd helt klart, dom försöker förbättra sin vardag – men dom gör det hundaktigt, lägger ingen politisk betydelse i det, dom vill inte göra det organiserat i fackförbund eller föreningar trots uppenbara fördelar.

Det beror på drömmarna, på deras plan för livet. Vi vet ju alla, vi lever på det, att vi bara är på väg igenom det här helvetet. För snart kommer vi att klara den där utbildningen, och sen kommer vi att få jobb, eller något liknande. Även om det för dom flesta handar om lönlösa studier i onyttiga, flummiga samhällsämnen som bara ger skulder åt CSN. Inse det: för dom flesta av oss kommer inte drömmen att bli verklighet – vi kommer harva på och kanske få ett något bättre jobb. Men dom här drömmarna, den här modellen för hur vårt liv ser ut, gör att vi inte ens identifierar oss som dom arbetare vi är – arbetare som har rätt till skälig lön och vettiga arbetsvillkor. En arbetare, en fackligt engagerad, framställs som en snipig egoistisk kärring eller som en böghatande dum byggarbetare. Allt för att stöta bort oss från dom människor vars öden vi egenligen delar.

Mitt enda hopp är att vi ska lära oss när vi blir äldre och drömmen äntligen spricker. Kanske vi då kan känna någon sorts tacksamhet mot sveriges alla tråkiga LO-gräsrötter, hyresrätts-förkämpar, bittra pensionärer. Jag känner det redan, för min dröm är kanske redan på väg att dö.

1 kommentar»

  Omsorgaren wrote @

Jag har tydliga mål och delmål både i min privata och politiska sfär. Jag vill utbilda mig till F-6 lärare, arbeta inom skolan eller barnomsorgen. Hitta en livspartner och få barn, bo på en båt.

Samtidigt vill jag engagera mig fackligt och kämpa för att bygga upp ett mer stridbart kollektiv inom omsorgen. Hurra!


Kommentera

