Det personliga är politiskt

”Jag skulle vilja skrifva en hel lifshistoria för dig, men om man tänker på sin egen, då har man alla arbetares historia på en gång.” Hjalmar Wång

Att låtsas leva

Jag fick en idé så här på natten. Det var när jag höll på med nåt hushållsarbete och slöchattade samtidigt. Då slog det mig hur otroligt stor del av mitt liv som bara är ett försök att få det att se ut som om jag gör något.  Alltså all den där tiden när jag ser på skräp-tv jag egentligen inte vill se, sitter framför datorn och spelar spel eller gör mest ingenting. Varför finns den där, och är den nödvändig. Säkert är att min fritid består av två delar: dels den stora delen av tid, då jag ”låtsas” göra något, dels den delen när jag träffar folk eller gör något jag verkligen vill eller älskar. Det påminner mig om mitt arbete: den stora delen av tiden, när jag mest sitter, står eller helt enkelt slöar bort tid. Det kan vara ofrivilligt också. Och så den lilla delen av tiden när jag faktiskt utför arbete.

Vad är det som tvingar mig till den här livet? Vad beror det på att det känns som att det mesta jag gör bara är sken? Jag börjar tänka att det kanske är det här kanske är större än jag tror. Antagligen går väl dom flesta runt och låtsas, slår ihjäl sin tid som om det fanns oändligt av den. Men som någon skrev en gång: ”Kan sparsamhet rädda proletariatet?”. Jag är trött på att leva ett liv på låtsas och jag tycker inte att historien är särskilt intressant. Jag flyr hellre eller ägnar mig åt något som ger mig glöd i livet. Det är som om livet självt var ett tråkigt tv-program på 6:an, men det går inget bättre vid den här tiden. Men snart.

No comments yet»

Kommentera

